Mevzuat - Kooperatifler Kanunu
+ KOOPERATİF ANA
SÖZLEŞMESİ
+ ESNAF SANATKARLAR KANUNU
KOOPERATİFLER KANUNU
Kanun Numarası
: 1163 R.G. Tarihi : 10.5.1969
Kabul
Tarihi : 24.4.1969 R.G. Sayısı : 13195
BİRİNCİ BÖLÜM
KOOPERATİF VE KURULUŞU
A. TARİF (5146 s. Kanunun 1’nci maddesi ile değişik)
Madde 1 -
Tüzel kişiliği haiz olmak üzere ortaklarının belirli
ekonomik menfaatlerini ve özellikle meslek ve geçimlerine ait
ihtiyaçlarını işgücü ve parasal katkılarıyla karşılıklı yardım, dayanışma
ve kefalet suretiyle sağlayıp korumak amacıyla gerçek ve tüzel kişiler
tarafından kurulan değişir ortaklı ve değişir sermayeli ortaklıklara
kooperatif denir.
B.
KURULUŞ, MUTEBERLİK ŞARTLARI, İSİM KULLANMA YETKİSİ
Madde 2 -
Bir kooperatif en az 7 ortak tarafından imzalanacak ana
sözleşme ile kurulur. Ana sözleşmedeki imzaların noterce onaylanması
gerekir.Yapı
kooperatifleri ile konusuna taşınmaz mal temliki dahil bulunan diğer
kooperatiflerin anasözleşmelerinde ortaklara taşınmaz mal temlik
edilebileceği hakkındaki taahhütler başka bir resmî şekil aranmaksızın
muteberdir.Sermaye miktarı sınırlandırılarak kooperatif kurulamaz.
Kooperatif adını ancak bu kanuna göre kurulmuş teşekküller kullanabilir.
Kooperatifler ve üst kuruluşlarının unvanlarında, kamu
kurum ve kuruluşlarının isimlerine yer verilemez. (3476 s. kanunun 1’inci
maddesi ile ek)∗
C. İZİN
VERME, TESCİL VE İLAN
Madde 3 - Ana
sözleşme, Ticaret Bakanlığına verilir. Bakanlığın kuruluşa izin vermesi
halinde, kooperatif merkezinin bulunduğu yer ticaret siciline tescil ve
ilân olunur. Tescil ve ilan olunacak hususlar şunlardır:
1. Ana
sözleşme tarihi,
2.
Kooperatifin amacı, konusu ve varsa süresi,
3.
Kooperatifin unvanı ve merkezi,
4.
Kooperatifin sermayesi ve bunun nakdi kısmına karşılık olarak ödenen en az
miktar ve her ortaklık payının değeri.
5. Ortaklık
payı belgelerinin ada yazılı olduğu.
6. Ayni
sermaye ve devralınan akçalı kıymetlerle işletmelerin neden ibaret
oldukları ve bunlara biçilen değerler,
7.
Kooperatifin ne suretle temsil olunacağı ve denetleneceği,
8. Yönetim
Kurulu üyeleriyle kooperatifi temsile yetkili kimselerin ad ve soyadları,
9.
Kooperatifin yapacağı ilanların şekli ve anasözleşmede de bu hususta bir
hüküm varsa yönetim kurulu kararlarının pay sahiplerine ne suretle
bildirileceği,
l0.
Kooperatifin şubeleri: Kooperatifler, lüzum gördükleri takdirde memleket
içinde ve dışında şubeler açabilirler. Şubeler, merkezin sicil kaydına
atıf yapılmak suretiyle bulundukları yer ticaret siciline tescil
olunurlar.
Ticaret
Bakanlığı, ana sözleşmelerin, kanunun ihtiyari hükümlerinden ayrıldığını
ileri sürerek kooperatifin kuruluşuna izin vermekten kaçınamaz.
Anasözleşmenin değişiklikleri de kuruluştaki usullere bağlıdır.
D.
ANASÖZLEŞMEYE KONACAK HÜKÜMLER
I.
Mecburi hükümler
Madde 4 - Kooperatif
anasözleşmesinde aşağıdaki hususlara ait hükümlerin yer alması gerektir.
1.
Kooperatifin adı ve merkezi,
2.
Kooperatifin amacı ve çalışma konuları,
3. Ortaklık
sıfatını kazandıran ve kaybettiren hal ve şartlar,
4. Ortakların
pay tutarı ve kooperatif sermayesinin ödenme şekli, nakdi sermayenin en az
l/4 nün peşin
ödenmesi,
5. Ortakların
ayni sermaye koyup koymıyacakları,
6.
Kooperatiflerin yükümlerinden dolayı ortakların sorumluluk durumu ve
derecesi,
7.
Kooperatifin yönetici ve denetleyici organlarının görev ve yetki ve
sorumlulukları ve seçim tarzları,
8.
Kooperatifin temsiline ait hükümler,
9. Yıllık
gelir gider farklarının, hesaplama ve kullanma şekilleri,
10.
Kurucuların adı, soyadı iş ve konut adresleri.
II.
İhtiyari hükümler
Madde
5 - Anasözleşme ayrıca
aşağıdaki hususları da kapsıyabilir.
1. Genel
kurulun toplantısı, kararların alınması, oyların kullanılması hakkındaki
hükümler;
2.
Kooperatifin çalışma şekline dair esaslar;
3.
Kooperatifin birliklerle olan münasebetleri;
4.
Kooperatifin diğer bir kooperatifle birleşmesine ait hükümler;
5.
Kooperatifin süresi.
III.
Yorumlayıcı hükümler
MADDE
6 - 5 inci maddenin l ve
2 nci bentlerinde yazılı hususlar hakkında anasözleşmede hüküm olmadığı
takdirde aşağıdaki hükümler uygulanır.
1. Genel
kurul, kooperatifi temsile yetkililer tarafından imzalanan taahhütlü
mektuplarla veya mahalli gazete ile köylerde ise yazılı olarak imza
karşılığı toplantıya çağırılır.
2.
Kooperatifin faaliyeti: Kooperatifin amacı ve çalışma konusuyla
sınırlıdır.
E. TÜZEL
KİŞİLİĞİN KAZANILMASI VE SORUMLULUK
Madde 7 - Kooperatif
ticaret siciline tescil ile tüzel kişilik kazanır. Tescilden önce
kooperatif namına işlem yapanlar bunlardan şahsan ve zincirleme olarak
sorumludur.
İKİNCİ
BÖLÜM
ORTAKLIK
SIFATININ KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ
A.
ORTAKLIĞA GİRME ŞARTLARI VE EK ÖDEMELER
I. Ortaklığa girme şartları ve ortak sayısı (3476 s.
kanunun 2’nci maddesi ile değişik)
Madde 8 -
Kooperatif ortaklığına girmek için gerçek kişilerin medeni
hakları kullanma yeterliliğine sahip olmaları gerekir. Ortak olmak isteyen
gerçek ve tüzel kişiler, kooperatif anasözleşmesi hükümlerini bütün hak ve
ödevleriyle birlikte kabul ettiklerini belirten bir yazı ile kooperatif
yönetim kuruluna başvururlar. Kooperatif, ortaklarına kendi varlığı
dışında şahsi bir sorumluluk veya ek ödemeler yüklüyor ise ortak olmak
isteği, bu yükümlerin yazılı olarak kabul edilmesi halinde değer taşır. Yönetim
kurulu; ortaklar ile ortak olmak için müracaat edenlerin ana sözleşmede
gösterilen ortaklık şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak
zorundadır.* Yapı
kooperatiflerinde konut, işyeri ve ortak sayısı genel kurulca belirlenir.
Yönetim Kurulu, genel kurulca kararlaştırılan sayının üzerinde ortak
kaydedemez.**
II. Tüzel kişilerin ortaklığı (5146 s. Kanunun 2’nci
maddesi ile değişik)
Madde 9 –
Kamu ve özel hukuk tüzel kişileri amaçları bakımından
ilgilendikleri kooperatiflerin kuruluşlarına yardımcı olabilir, önderlik
edebilir ve ortak olabilirler.
B.
ORTAKLIĞIN SONA ERMESİ
I.
Ortaklıktan çıkma serbestisi – tazminat
Madde 10 –
Her ortağın kooperatiften çıkma hakkı vardır. Çıkma
keyfiyetinin kooperatifin mevcudiyetini tehlikeye düşürmesi halinde
ayrılmak isteyen ortağın, muhik bir tazminat ödemesine dair hüküm
anasözleşmeye konulabilir.
II.
Ortaklıktan çıkmanın sınırlandırılması
Madde 11 -
Kooperatiften çıkma hakkının kullanılması, anasözleşme ile
en çok 5 yıl için sınırlandırılabilir.
Haklı ve önemli sebeplerle bu süreden evvel çıkabileceği hususunda
Anasözleşmeye hüküm konulabilir. Bir ortağın hiç bir suretle kooperatiften
çıkamıyacağına dair bağlamalar hükümsüzdür.
III.
Bildirme süresi ve çıkma zamanı
Madde 12 -
Çıkış, ancak bir hesap senesi sonu için ve en az 6 ay
önceden haber verilerek yapılır.Anasözleşmede daha kısa bir süre
belirtilip hesap senesi içinde çıkışa müsaade edilebilir.
IV.
Ortaklıktan çıkmayı kabulden kaçınma
Madde 13 -
Yönetim kurulu, anasözleşmeye uygun olarak yapılacak isteğe
rağmen, bir ortağın kooperatiften istifasını kabulden kaçınacak olursa,
ortak çıkma dileğini noter aracılığı ile kooperatife bildirir.Bildiri
tarihinden itibaren çıkma gerçekleşir.
V. Ortağın
ölümü ve ortaklığın devri
Madde l4 -
Ortağın ölümü ile ortaklık sıfatı sona erer.
Anasözleşmede gösterilecek şartlarla ölen ortağın mirasçılarının
kooperatifte ortak olarak kalmaları sağlanabilir. Ortaklık
devredilebilir. Yönetim kurulu, ortaklığı devralan kişinin ortaklık
niteliklerini taşıması halinde, bu kişiyi ortaklığa kabul eder. (3476 s.
kanunun 3 üncü maddesi ile değişik).
VI. Görev
veya hizmetin bitmesi, taşınmaz mal veya işletme karşılığı ortaklık
Madde 15 -
Ortaklık sıfatı bir görev veya hizmetin yerine
getirilmesine bağlı ise, bu görev veya hizmetin sona ermesi ile ortaklık
sıfatı kalkar. Bu halde Anasözleşmeye hüküm konulmak suretiyle ortaklığın
devamı sağlanabilir.Ortaklık
sıfatının kazanılması, Anasözleşme ile bir taşınmaz malın mülkiyetine
bağlı hakların kullanılmasına veya bir teşebbüsün işletilmesine
bağlanabilir. Bu gibi hallerde taşınmaz malın mülkiyetininveya işletmenin
üçüncü şahıslara devir veya temliki ile ortaklık sıfatının bir hak olarak
yeni malike veya işletmeyi alana geçebileceğini anasözleşme hüküm altına
alabilir. Taşınmaz mala ait bu şekil iktisabın üçüncü şahıslara karşı
muteber olması tapu siciline bu yolda meşruhat verilmesine bağlıdır.
C.
ORTAKLIKTAN ÇIKARILMA ESASLARI VE İTİRAZ
Madde 16 -
Kooperatif ortaklığından çıkarılmayı gerektiren sebepler anasözleşmede
açıkça gösterilir. Ortaklar anasözleşmede açıkça gösterilmeyen sebeplerle
ortaklıktan çıkarılamazlar.
(3476 s. kanunun 4’üncü maddesi ile değişik)* Ortaklıktan
çıkarılmaya yönetim kurulunun teklifi ile genel kurulca karar verilir.
Anasözleşme, çıkarılanın genel kurula başvurma hakkı saklı kalmak üzere,
bu hususta yönetim kurulunu da yetkili kılabilir.Çıkarılma kararı
gerekçeli olarak tutanağa geçirileceği gibi, ortaklar defterine de
yazılır. Kararın onaylı örneği, çıkarılan ortağa tebliğ edilmek üzere, on
gün içinde notere tevdi edilir. Bu ortak tebliğ tarihinden itibaren üç ay
içinde itiraz davası açabilir. Tebliğ edilen karar, yönetim kurulunca
verilmiş ise, ortak, üç aylıksüre içinde genel kurula da itiraz edebilir.
Bu itiraz, ilk toplanacak genel kurula sunulmak üzere, yönetim kuruluna
noter aracılığı ile tebliğ ettirilecek bir yazı ile yapılır. Genel kurula
itiraz edildiği takdirde, yönetim kurulunun çıkarma kararı aleyhine itiraz
davası açılamaz. İtiraz üzerine genel kurulca verilecek karara karşı
itiraz davası hakkı saklıdır. Üç aylık süre içinde, genel kurula veya
mahkemeye başvurmak suretiyle itiraz edilmeyen çıkarılma kararları
kesinleşir.
Haklarındaki çıkarma kararı kesinleşmeyen ortakların yerine yeni ortak
alınamaz. Bu kişilerin ortaklık hak ve yükümlülükleri, çıkarılma kararı
kesinleşinceye kadar devam eder.
(3476 sayılı
kanunun 4’üncü maddesi ile ek)
*
D.
KOOPERATİFTEN ÇIKAN VEYA ÇIKARILAN ORTAKLARLA HESAPLAŞMA SÜRESİ VE
YÜKÜMLÜLÜK
Madde 17 -
Kooperatiften çıkan veya çıkarılan ortakların kendilerinin
yahut mirasçılarının kooperatif varlığı üzerinde hakları olup olmadığı ve
bu hakların nelerden ibaret bulunduğu anasözleşmede gösterilir. Bu haklar,
yedek akçeler hariç olmak üzere, ortağın ayrıldığı yıl bilançosuna göre
hesaplanır.
Kooperatifin mevcudiyetini tehlikeye düşürecek nitelikteki iade ve
ödemeler, anasözleşmede daha kısa bir süre tespit edilmiş olsa bile genel
kurulca üç yılı aşmamak üzere geciktirilebilir. Bu durumda kooperatifin
muhik bir tazminat isteme hakkı saklıdır. Çıkan veya çıkarılan ortaklar
ile mirasçılarının alacak ve hakları bunları isteyebilecekleri günden
başlayarak beş yıl geçmekle zamanaşımına uğrar. Çıkan veya çıkarılan
ortağın sermaye veya mevduatından kısmen veya tamamen yoksun kalacağı
hakkındaki şartlar hükümsüzdür.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
ORTAKLARIN
HAK VE ÖDEVLERİ
A. ORTAKLIK
SENEDİ
Madde 18 -
Her ortağın üyelik haklarının ada yazılı ortaklık senedi
ile temsil olunması şarttır. Bu senede kooperatifin unvanı, sabinin adı ve
soyadı, iş ve konut adresi, kooperatife girdiği ve çıktığı tarihler
yazılır. Bu hususlar, senet sahibi ile kooperatifi temsile yetkili olan
kimseler tarafından imzalanır. Ortağın yatırdığı veya çektiği paralar
tarih sırasiyle kaydedilir. Bu kayıtlar kooperatifin ödediği paralara ait
ise ortak imza eder. İmzalı ortak senedi makbuz hükmündedir. Mezkûr senet
anasözleşmeyi ihtiva etmek şartiyle ortaklık cüzdanı şeklinde de
düzenlenebilir. Ortaklık senetleri kıymetli evrak niteliğinde olmayıp
sadece
beyyine vesikası hükmündedir.
B. ORTAKLIK
PAYLARI, ŞAHSİ ALACAKLILAR
Madde 19 -
Kooperatife giren her şahıstan en az bir ortaklık payı
alınması gerekir. Anasözleşme, en yüksek had tespit ederek bir ortak
tarafından bu had dahilinde birden fazla pay alınmasına cevaz verebilir.
Bir
ortaklık payının değeri 100.-Türk Lirasıdır. Kooperatife giren ortaklar en
çok 5000 pay taahhüt edebilirler. Kooperatifler üst kuruluşuna iştirak
edenler ise en az 50 pay taahhüt ederler.
Ortaklık payının değeri Bakanlar Kurulu kararı ile artırılabilir.* **(4363
sayılı kanunun 1 inci maddesi ile değişik) Bir kaç pay bir ortaklık
senedinde gösterilebilir. Senetle temsil edilmeyen paylar 100.-Türk
Lirası ile itibar olunur.
(3476 sayılı kanunun 5 inci maddesi ile
değişik).Her
kooperatifin iştigal mevzuuna göre kredi talepleri bankalarca,
müesseselerce veya şirketlerce öncelikle karşılanır.
Tarımsal amaçlı kooperatiflerin yatırım faaliyetleri, ilgili bakanlıkça
düzenlenen yönetmelik esasları dahilinde, bütçeden ayrılacak ödenekler
yoluyla verilecek düşük faizli kredilerle desteklenir.
(3476 s. kanunun 5
inci maddesi ile değişik).
Bir ortağın şahsi alacaklıları, ancak ortağa ait faiz ve gelir-gider
farklarından hissesine düşen miktarı ve kooperatifin dağılmasında ona
ödenecek payı haczettirebilirler.
C. AYNİ
SERMAYE
Madde 20 -
Ayn nevinden sermaye konması veya kooperatifin mevcut bir
işletmeyi veya aynları
devralması anasözleşme ile kabul edilebilir
1. Değer
biçme, bilirkişi
Madde 21 -
Anasözleşmede aynların değeri tespit edilmemiş ise, bu
tespit kurucular tarafından toplantıya çağrılacak ilk genel kurulda ortak
adedinin 2/3 ünü temsil eden ortakların çoğunluğu ile seçilecek bilirkişi
tarafından yapılır.
Kuruluştan sonra girecek ortakların ayn nevinden sermaye koymaları halinde
bu çağrı yönetim kurulu tarafından yapılır. Ortakların, 2/3 ünün
birleşmesi mümkün olmıyan hallerde bilirkişinin seçimi sulh hukuk
mahkemesinden istenir. Seçilen bilirkişi veya bilirkişiler tarafından
verilen rapora karşı tebliğ tarihinden itibaren bir hafta içinde mahalli
sulh hukuk mahkemesine itiraz edebilirler. Mahkemenin vereceği karar
kesindir.
2. Karar
nisabı, raporların kabulü
Madde 22 -
21 inci madde gereğince atanan bilirkişi, gereken raporları
düzenleyip verdikten sonra yapılacak genel kurul toplantısında, konu
görüşülür. Çağrı mektuplarına bilirkişi raporunun bir örneği eklenir.
Ortak sayısının en az yarısının asaleten ve temsilen toplantıda bulunması
şartiyle bilirkişi raporları okunup incelendikten ve gereğinde ayn
nevinden sermaye koyan kimselerin ve devralınacak işletmenin veya aynların
sahibinin açıklamaları dinlendikten sonra değerlerinin aynen kabul veya
reddine, yahut ilgililerin muvafakatiyle değerlendirilmesine çoğunlukla
karar verilir.
Ç. HAK VE
VECİBELERDE EŞİTLİK
Madde 23 -
Ortaklar bu kanunun kabul ettiği esaslar dahilinde hak ve
vecibelerde eşittirler.
1. Bilgi
edinmek hakkı, bilanço
Madde 24 -
Yönetim kurulunun gelir gider farklarının dağıtım şekli hak
- kındaki tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile bilanço ve
denetçilerin 66 ncı madde hükümlerine uygun olarak tanzim edecekleri rapor
genel kurulun yıllık toplantısından en az 15 gün öncesinden itibaren bir
yıl süre ile Kooperatif merkezinde ve varsa şubelerinde ortakların
tetkikine âmâde tutulur.
Talep eden ortaklara bilanço ve gelir gider farkı hesaplarının birer
suretinin verilmesi mecburidir. Ortakların bilgi edinmek hakkı,
anasözleşme veya kooperatif organlarından birinin karariyle bertaraf
edilemez veya sınırlandırılamaz.
2. Ticari defterler ve sır saklama hükümleri ve ceza (5728
s. kanunun 337. maddesi ile değişik)
Madde 25 -
Kooperatifin ticari defterleri ve haberleşme ile ilgili
hususların tetkiki, genel kurulun açık bir müsaadesi veya yönetim
kurulunun kararı ile mümkündür. İncelenmesine müsaade edilen defter ve
vesikalardan öğrenilecek sırlar hariç olmak üzere, hiçbir ortak
kooperatifin iş sırlarını öğrenmeye yetkili değildir. Her ortak ne suretle
olursa olsun öğrenmiş olduğu kooperatife ait iş sırlarını, sonradan
ortaklık hakkını kaybetmiş olsa dahi daima gizli tutmak zorundadır. Bu
mecburiyete uymayan ortak meydana gelecek
zararlardan kooperatife karşı sorumlu olduğu gibi kooperatifin şikayeti
üzerine herhangi bir zarar umulmasa
dahi bir yıla kadar hapis veya
500 adlî para
cezası ile cezalandırılır.
3. Genel kurul toplantılarına katılma hakkı (3476 s.
kanunun 6. maddesi ile değişik)
Madde 26 -
Üç ay evvel ortak olmayanlar hariç her ortak genel kurula
katılma hakkına sahiptir. Yapı kooperatiflerinde genel kurul
toplantılarına katılmak için bu şart aranmaz.
D.
ORTAKLARIN ÖDEV VE SORUMLULUKLARI
I. Süre
ve ortaklığın yok olması
Madde 27 -
Ortakların yüklendikleri paylar için ödeyebilecekleri para
tutarını anasözleşme belirtir. Kooperatif, sermaye yüklemlerinde borçlu
veya sair öde-melerle yükümlü bulunan ortaklarından elden yazılı
olarak veya taahhütlü mektup-la, bu husus mümkün olmazsa ilanla ve münasip
bir süre belirterek yükümlerini yerine getirmelerini ister. İlk isteğe
uymıyan ve ikinci istemeden sonra da bir ay içinde yükümlerini yerine
getirmiyenlerin ortaklığı kendiliğinden düşer. Ortaklığın düşmesi
alâkalının, anasözleşme veya diğer suretlerle doğmuş borçlarının yok
olmasını gerektirmez.
II.
Kooperatifin sorumluluğu
Madde 28 -
Anasözleşmede aksine bir hüküm olmadıkça kooperatif, alacaklılarına karşı
yalnız mamelekiyle sorumludur.
1.
Sınırsız sorumluluk
MADDE 29 -
Anasözleşme, kooperatifin varlığı borçlarını karşılamaya
yetmediği hallerde, ortaklarının da şahsan ve sınırsız olarak sorumlu
tutulacaklarını hüküm altına alabilir. Bu takdirde alacaklılar
kooperatifin iflâsı veya diğer sebeplerle dağılması halinde alacaklarını
tamamen sağlıyamazlarsa, kooperatifin borçlarından dolayı, kooperatif
ortakları zincirleme ve bütün varlıklariyle sorumlu olurlar.
2.
Sınırlı sorumluluk
Madde 30 -
Anasözleşmeye, kooperatif borçları için her ortağın kendi
payından fazla olarak şahsan ve belirli bir miktara kadar kooperatiften
sonra sorumlu olacakları hususunda bir hüküm konabilir. Ortakların tek
başına sorumlu olacakları miktar kooperatifteki paylarının tutarı ile
orantılı olarak da gösterilebilir.
İflâsın sonuna kadar bu sorumluluk ifâs idaresi tarafından ileri sürülür.
3. Ek
ödeme yüklemi
Madde 31 -
Anasözleşme, ortakları ek ödemelerle yükümlendirebilir.
Ancak, ek ödemelerin yalnız bilanço açıklarını kapatmada kullanılması
şarttır. Ek ödeme yüklemi sınırsız olabileceği gibi belirli miktarlarla
veya iş hacmi ile veya paylarla orantılı olarak sınırlandırılabilir.
Kooperatifin iflâsı halinde ek ödemeleri isteme hakkı iflas
idaresinindir.
4. Caiz
olmıyan sınırlama
Madde 32 -
Sorumluluğu belirli bir zamana bırakan veya bazı ortak
grublarına yükleyen anasözleşme hükümleri muteber değildir.
5. İflas
halinde usul
Madde 33 -
Ortakları şahsan sorumlu bulunan veya ek ödemelerle yükümlü
olan bir kooperatifin iflası halinde, iflas idaresi sıra cetveli
düzenlemekle beraber ortaklardan her birinin payına düşen borcun
ödenmesini kendilerinden ister.
Tahsil olunamıyan meblağlar diğer ortaklar arasında bölüşülür. Aktif
bakiyesi pay cetvellerinin kesin olarak tespiti üzerine geri verilir.
Ortakların birbirlerine rücu hakları saklıdır. Ortakların geçici olarak
tespit olunan borçlariyle pay cetveli aleyhine İcra ve İflas Kanunu
hükümlerine göre itiraz hakları vardır.
6.
Sorumluluk hükümlerinin değiştirilmesi
Madde 34 -
Ortakların sorumluluğu ve ek ödemeler yükümleri ile ilgili
değiştirmeler ancak anasözleşmenin tadili ile mümkündür. Sorumluluk ve ek
ödeme yükümleri konulması veya bunların artırılması, bu husustaki kararın
tescili ile kooperatifin bütün alacaklıları lehine hüküm ifade eder.
Sorumluluğun azaltılması hakkındaki kararlar, tescilden evvel doğmuş
borçları kapsamaz.
7.
Kooperatife yeni giren ortakların sorumluluğu
Madde 35 -
Ortakları şahsan sorumlu veya ek ödemelerle yükümlü bir
kooperatifte, durumunu bilerek
yeni giren kimse, girişinden önce doğmuş olan borçlardan diğer ortaklar
gibi sorumlu olur. Buna aykırı mukavele hükümleriyle ortaklar arasındaki
anlaşmalar üçüncü şahıslar hakkında hüküm ifade etmez.
8. Bir
ortağın ayrılmasından veya kooperatifin dağılmasından sonra sorumluluk
Madde 36 -
Sınırsız veya sınırlı sorumlu bir ortak ölür veya diğer bir
sebeple kooperatiften ayrılışının kesinleştiği tarihten başlıyarak bir yıl
veya anasözleşme ile tespit olunan daha uzun bir süre içinde kooperatif
iflas ettiği takdirde, ayrılmasından önce doğmuş olan borçlar için ortak
sorumluluktan kurtulamaz. Aynı şartlar altında veya aynı süre içinde ek
ödeme yükümü de mevcut olmakta devam eder.
Bir kooperatif dağılırsa, dağılmanın Ticaret Siciline tescilinden
başlıyarak bir yıl veya anasözleşmede tespit olunan daha uzun bir süre
içinde kooperatifin iflasının açılmasına karar verilmesi halinde ortaklar
aynı şekilde ek ödemelerle birlikte sorumludurlar.
9.
Sorumlulukta zamanaşımı
Madde 37 -
Alacaklıların, ortakların şahsi sorumluluklarından doğan
isteme hakları, daha önce kanuni bir hüküm gereğince düşmedikçe iflas
işlemlerinin sona ermesinden başlıyarak daha bir yıl süre ile
alacaklılardan her biri tarafından ileri sürülebilir.Ortakların
birbirine olan rücu hakları da bu hakka vücut veren ödemenin yapıldığı
andan başlamak üzere bir yıl içinde zamanaşımına uğrar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
KOOPERATİF
HESAPLARI
A.
GELİR GİDER FARKLARI, BÖLÜNMESİ VE PAYLARA FAİZ VERİLMESİ
Madde 38 -
Anasözleşmede aksine hüküm bulunmadığı takdirde ortaklarla
yapılan muamelelerden bir yıllık faaliyet sonunda elde edilen hasılanın
tamamı gelir gider farkı olarak kooperatifin yedek akçelerine eklenir.
Gelir gider farkının ortaklar arasında bölüşülmesi öngörülmüş ise bu
bölünme ortakların muameleleri oranında yapılır.
Gelir-gider farkının en
az % 50’si ortaklara dağıtıldıktan sonra, ortakların sermaye paylarına
genel kurul kararı ile Devlet Tahvillerine verilen en yüksek faiz haddini
geçmemek üzere faiz ödenebileceği anasözleşme ile hükme bağlanabilir.
(3476 Sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile değişik) Ortak dışı işlemlerden
elde edilen hasılanın ortaklara sermaye payları oranında dağıtılabileceği
anasözleşmede hükme bağlanabilir. Dağıtılmadığı takdirde, bunlar
kooperatifin gelişmesine yarayacak işlerde kullanılmak üzere özel bir
fonda toplanır.
(3476 Sayılı Kanunun 7 inci maddesi ile
değişik)
Bir yıllık faaliyet neticeleri menfi olduğu takdirde açık, yedek
akçelerden ve bunların kafi gelmemesi halinde ek ödemelerle veya ortak
sermaye paylariyle karşılanır. Menfi neticeler ortadan kaldırılmadıkça
gelir gider farkı ve faiz dağıtımı yapılamaz.
B. YEDEK
AKÇE AYRIMI
Madde 39 - Gelir-gider farkının en az % 10’u yedek akçeye,
kooperatif üst kuruluşlarında ise buna ilaveten en az % 5’i fevkalade
yedek akçeye ayrılmadıkça ortaklara dağıtım yapılmaz.
(3476 Sayılı
Kanunun 8 inci maddesi ile değişik)
Yedek akçelerin ortaklara dağıtılacağına dair anasözleşmeye konacak
hükümler muteber değildir.
C.
ORTAKLAR VE PERSONEL İÇİN YARDIM FONLARI
Madde 40 -
Anasözleşme gerek kooperatifin memurları ile işçileri,
gerekse kooperatifin ortakları için yardım kuruluşları vücuda getirmek ve
bunları işletmek amacı ile yardım fonları kurulmasını hüküm altına
alabilir.
Yardım amacı için ayrılan kıymetler belirli ise, bunlar kooperatifin
mamelekinden ayrılarak tahsis edildiği amaçlar için kullanılmak üzere özel
bir hesaba alınır.
D. GELİR
GİDER FARKINDAN İLK AYRILACAK FONLAR
Madde 41 -
Bölünecek gelir gider farkından ilk önce yedek akçe ile
kanun veya anasözleşme gereğince kurulan diğer fonlara yatırılacak paralar
ayrılır.
Yedek akçelerin ve özel fonların kullanılış şekil ve şartları
anasözleşmede gösterilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
KOOPERATİF ORGANLARI
A.
GENEL KURUL
1. Yetki
Madde 42 -
Genel kurul bütün ortakları temsil eden en yetkili
organdır.
Genel kurul, aşağıdaki yetkilerini devir ve terk edemez.
1.
Anasözleşmeyi değiştirmek,
2. Yönetim
Kurulu ve Denetçiler Kurulu üyeleriyle gerektiğinde tasfiye kurulunu
seçmek,
3. İşletme
hesabiyle bilanço ve gerektiğinde gelir gider farkının bölüşülmesi
hakkında karar almak,
4. Yönetim ve
denetçiler kurullarını ibra etmek,
5. Kanun veya
anasözleşme ile Genel Kurula tanınmış olan konular hakkında karar vermek,
6. Gayrimenkul
alımında ve satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün
niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari
fiyatını belirlemek. (3476
Sayılı Kanunun
9 uncu maddesi ile ek)
7.
İmalat ve inşaat işlerinin yaptırılma yöntemini belirlemek. (3476 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesi ile ek)
8. Yapı
kooperatiflerinde; kooperatifin ortak sayısı ile yapılacak konut veya
işyeri sayısını
tespit etmek.
(3476 Sayılı Kanunun 9 uncu
maddesi ile ek)
II. Çağrı
1. Çağrıya yetkisi olanlar (3476 Sayılı Kanunun 10 uncu
maddesi ile değişik)
Madde 43 -
Yönetim kurulu veya anasözleşme ile bu hususta yetkili
kılınan diğer bir organ ve gerektiğinde denetçiler kurulu, ortağı olduğu
üst birlik ve tasfiye memurları genel kurulu toplantıya çağırma yetkisine
sahiptirler. Ancak genel kurul yukarıda belirtildiği şekilde toplanamadığı
takdirde ilgili bakanlık genel kurulu toplantıya çağırma yetkisine
sahiptir.
2.
Ortakların isteği, bakanlıkların çağrısı, mahkemenin izni
Madde 44 -
Dört ortaktan az olmamak kaydiyle ortak sayısının en az
onda birinin isteği üzerine Genel Kurul toplantıya çağrılır.
Yönetim Kurulu bu isteği en az on gün içinde yerine getirmediği takdirde,
istek sahiplerinin müracaatı üzerine veya doğrudan doğruya Ticaret
Bakanlığı tarafından, yapı kooperatiflerinde de İmar ve İskan Bakanlığı
tarafından Genel Kurul toplantıya çağrılabilir. Çağrılmadığı takdirde
istek sahipleri mahalli mahkemeye başvurarak Genel Kurulu bizzat
toplantıya çağırma müsaadesi alabilirler.
3. Şekil (3476 Sayılı Kanunun 11 inci maddesi ile değişik)
Madde 45 -
Genel kurul olağan ve gerektiğinde olağanüstü olarak toplanır. Olağan
toplantının her hesap devresi sonundan itibaren 6 ay içinde ve en az yılda
bir defa yapılması zorunludur.*
Genel kurul, anasözleşmede
gösterilen şekil ve surette toplantıya çağrılır.
Toplantı nisabı anasözleşmede gösterilir. Ancak yapı kooperatiflerinin
genel kurul toplantılarında ortakların en az 1/4’ünün şahsen veya temsilen
hazır bulunmaları şarttır. Genel kurul toplantı
tarihi, yeri ve gündemi toplantıdan en az 15 gün önce ilgili bakanlığa ve
mülki idare amirliğine yazılı olarak bildirilir.
Genel kurulun sevk ve idaresi, ortaklar veya üst kuruluş temsilcileri
arasından seçilen başkan ve yeler tarafından sağlanır.
III. Gündem (3476 Sayılı Kanunun 12 nci maddesi ile
değişik)
Madde 46 -
Toplantı çağrısına ve ilana gündem yazılır. Anasözleşmenin
değiştirilmesi bahis konusu ise, yapılacak ilanda değiştirilecek
maddelerin numaralarının yazılması ile yetinilir.Dörtten
az olmamak üzere ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul
toplantısından en az 20 gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların
gündeme konulması zorunludur.Gündemde
olmayan hususlar görüşülemez. Ancak, kooperatife kayıtlı ortakların en az
1/10’unun gündem maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce yazılı
teklifte bulunmaları halinde, hesap tetkik komisyonunun seçilmesi, bilanço
incelemesinin ve ibranın geriye bırakılması, çıkan veya çıkarılan ortaklar
hakkında karar alınması, genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve
kanun, anasözleşme ve iyiniyet esasları ile genel kurul kararlarına aykırı
olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali, yönetim kurulu
üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi ile
ilgili hususlar, genel kurula katılanların yarıdan bir fazlasının kabulü
ile gündeme alınır.
IV. Bütün
pay sahiplerinin hazır bulunması hali
Madde 47 -
Kooperatifin bütün ortakları toplantıda hazır bulunduğu
sürece ve bir itiraz olmadığı takdirde Genel Kurul toplantılarına dair
olan diğer hükümler saklı kalmak şartiyle toplantıya çağrı hakkındaki
hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar alınabilir. Bu gibi kararların,
ortaklar veya ortakların toplantıda oy birliği ile seçecekleri temsilciler
tarafından imzalanması gereklidir.
V. Oy
hakkı
1. Genel
olarak
Madde 48 -
Genel Kurulda her ortak yalnız bir oya sahiptir. Esnaf
ve sanatkârlar kredi ve kefalet kooperatifleri hariç olmak üzere, ortak
sayısı 500’den fazla olan kooperatiflerin ve üst kuruluşlarının genel
kurul toplantılarındaki yönetim ve denetim kurulu belirleme seçimleri,
gizli oy açık tasnif esasına göre yapılır.
Kooperatiflerin organ seçimlerinde her ortak, en fazla bir
ortağı temsilen oy kullanabilir. Anasözleşmelerin bu fıkraya aykırı
hükümleri uygulanmaz. (5983 sayılı Kanunun 1. maddesi ile değişik)
2. Temsil
Madde 49 -
Anasözleşmede açıklama bulunduğu takdirde, bir ortak yazı
ile izin vermek suretiyle Genel Kurul toplantısında oyunu ancak başka bir
ortağa kullandırabilir. Bir ortak Genel Kurulda birden fazla ortağı temsil
edemez.Üye
sayısı 1.000 in üstünde olan kooperatiflerde anasözleşme ile her ortağın
en çok 9 olmak üzere birden fazla başka ortağı temsil edebileceği
öngörülebilir. Eş ve birinci derecede akrabalar için temsilde ortaklık
şartı aranmaz.
3. Oya
katılamayacaklar
Madde
50 - Kooperatif işlerinin
görülmesine herhangi bir suretle katılmış olanlar Yönetim Kurulunun
ibrasına ait kararlarda oylamaya katılamazlar. Bu hüküm denetçiler
hakkında uygulanmaz. Ortaklardan hiçbiri kendisi veya karı ve kocası yahut
usul ve füruu ile kooperatif arasında şahsi bir işe veya davaya dair olan
görüşmelerde oy hakkını kullanamaz.
VI. Kararlar
1. Genel
olarak
Madde 51 -
Kanun veya anasözleşmede aykırı hüküm bulunmadıkça Genel
Kurul kararlarında ve seçimlerde oyların yarıdan bir fazlasına itibar
olunur.
Kooperatifin dağılması veya diğer bir kooperatifle birleşmesi ve
anasözleşmenin değiştirilmesi kararlarında fiilen kullanılan oyların 2/3 ü
çoğunluğu gereklidir. Anasözleşme, bu kararların alınması için oy çokluğu
hakkında daha ağır hükümler koyabilir.
2. Ortakların paylarının artırılması (8.6.1981 günlü 2475
s. kanun m. 1 ile değişik)
Madde 52 -
Ortakların şahsi sorumluluklarının ağırlaştırılması veya ek
ödeme yükümleri ihdası hakkında alınacak kararlar için bütün ortakların
3/4’ünün rızası gereklidir.Ancak,
kamu kuruluşlarından kredi alan kooperatiflerin kredi miktarının
artırılmasından yararlanmak üzere alacakları kararlarda bu şart aranmaz ve
51 inci maddenin birinci fıkrası hükmü uygulanır. (3476 sayılı kanunun 13
üncü maddesi ile değişik)
Kararlar, ilandan başlayarak üç ay içinde kooperatiften çıktıklarını
bildirmeleri halinde bunlara katılmayan ortakları bağlamaz. Bu takdirde
kooperatiften çıkma beyanı, kararın yürürlüğe girdiği tarihten başlamak
üzere hüküm ifade eder. Bu suretle kooperatiften çıkma hakkının
kullanılması, bir ayrılma tazminatı ödenmesine bağlı kılınamaz.
3.
Kararların bozulması ve şartlar
Madde 53 -
Aşağıda yazılı kimseler kanuna, anasözleşme hükümlerine ve
iyi niyet esaslarına aykırı olduğu iddiası ile Genel Kurul kararları
aleyhine, toplantıyı kovalıyan günden başlamak üzere bir ay içinde,
kooperatif merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurabilirler.
1. Toplantıda
hazır bulunup da kararlara aykırı kalarak keyfiyeti tutanağa geçirten veya
oyunu kullanmasına haksız olarak müsade edilmiyen yahut toplantıya
çağrının usulü dairesinde yapılmadığını veyahut gündemin gereği gibi ilan
veya tebliğ edilmediğini yahut da Genel Kurul toplantısına katılmaya
yetkili olmıyan kimselerin karara katılmış bulunduklarını iddia eden pay
sahipleri;
2. Yönetim
Kurulu;
3. Kararların
yerine getirilmesi Yönetim Kurulu üyeleri ile denetçilerin şahsi
sorumluluklarını mucip olduğu takdirde bunların herbiri;
Bozma
davasının açıldığı ve duruşmanın yapılacağı gün, Yönetim Kurulu tarafından
usulen ilân olunur. Birinci fıkrada yazılı bir aylık hak düşüren sürenin
sona ermesinden önce duruşmaya başlanılamaz.Birden fazla bozma davası
açıldığı takdirde, davalar birleştirilerek görülür.Mahkeme, kooperatifin
isteği üzerine muhtemel zararlarına karşı davacıların teminat göstermesine
karar verebilir. Teminatın mahiyet ve miktarını belirtmek mahkemeye
aittir.Bir kararın bozulması bütün ortaklar için hüküm ifade eder.
4. Mektupla
oy verme ve temsilciler toplantısı
Madde 54 -
Ortak sayısı 1000 den fazla olan kooperatiflerde,
anasözleşmelerine kayıt konulmak suretiyle:
1. Genel
kurula ait kararlardan, hepsinin veya bir kısmının ortakların oylarını
mektupla bildirmeleri suretiyle verilmesi,
2. Ortakların
gruplara ayrılarak verecekleri kararlarla tespit edecekleri talimat
gereğince oy vermek üzere kendi aralarında seçecekleri temsilciler
topluluğu, Genel Kurul sayılabilir. Mektupla oy
bildirme halinde, mektupların, Yönetim Kurulu ve Bakanlık temsilcisi
önünde incelenmesi sonunda muhtevanın neden ibaret olduğu tespit edilerek
tutanağa yazılır. Hazır bulunanlar tarafından imza edilen tutanağa göre
verildiği anlaşılan karar yürürlüğe girer. Grup temsilcileri genel
kurulunda her temsilci, temsil ettiği ortakların sayısı kadar oya
sahiptir. Temsilcinin aldığı talimata aykırı olarak oy vermesi karara
tesir etmez.
B.
YÖNETİM KURULU
I. Ödevi
ve üye sayısı
Madde 55 -
Yönetim Kurulu, kanun ve anasözleşme hükümleri içinde
kooperatifin faaliyetini yöneten ve onu temsil eden icra organıdır.Yönetim
Kurulu en az üç üyeden kurulur. Bunların ve yedeklerinin kooperatif ortağı
olmaları şarttır. Yönetim Kurulu üyeliğine seçilen tüzel kişiler,
temsilcilerinin isimlerini kooperatife bildirir.
II. Üyelik şartları ve ücret (3476 sayılı kanunun 14 üncü
maddesi ile değişik)
Madde 56 -
Yönetim kurulu üyelerinde aşağıdaki şartlar aranır.
1.
Türk vatandaşı olmak.
2. Aynı
türde başka bir kooperatifin yönetim kurulu üyesi olmamak.
3.
Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin
işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, devlet sırlarına
karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından ya da bu Kanun
hükümlerine göre mahkum olmamak.
(5728
s. kanunun 338. maddesi ile değişik)
Üyelik şartları denetçiler tarafından araştırılır. Bu şartları
taşımadıkları halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin görevlerine
yönetim kurulunca son verilir.*
Haklarında yukarıdaki suçlarla ilgili olarak kamu davası açılmış olanların
görevleri ilk genel kurul toplantısına kadar devam etmekle beraber,
yöne-tim kurulunca bu durumdaki üyelerin genel kurulca azli veya göreve
devamı hakkında karar alınmak üzere yapılacak ilk genel kurul gündemine
madde konulur.Bu
veya anasözleşmede gösterilecek diğer bir sebeple yönetim kurulu toplantı
nisabını kaybederse, boşalan yönetim kurulu üyeliklerine denetim kurulu
üyeleri tarafından gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye çağırılır.**
Yönetim Kurulu üyelerinden bir veya bir kaçı kooperatifi temsil yetkisini
haiz murahhas üye seçilebilir. Murahhas üyelerin seçilmesi ve
değiştirilmesi Ticaret Siciline tescil ettirilir.
Yönetim Kurulu üyelerine genel kurulca belirlenen aylık ücret, huzur
hakkı, risturn ve yolluk dışında hiç bir ad altında başkaca ödeme
yapılamaz.***
III Üyelik
süresi
Madde 57 -
Yönetim kurulu üyeleri en çok 4 yıl için seçilebilirler.
Ana sözleşmede aksine hüküm yoksa tekrar seçilmeleri caizdir.
IV. Yönetim
ve temsil
1.
Yetkilerin devri
Madde 58 -
Anasözleşme, Genel Kurula veya Yönetim Kuruluna,
kooperatifin yönetimini ve temsilini kısmen veya tamamen kooperatif ortağı
bulunmaları şart olmıyan bir veya bir kaç müdüre veya Yönetim Kurulu
üyesine tevdi etmek yetkisini verebilir.
2. Şümulü
ve sınırlandırılması
Madde 59 -
Temsile yetkili şahıslar kooperatif namına onun amacının
gerektirdiği bütün hukuki işlemleri yapabilir.
Bu temsil yetkisinin sınırlandırılması iyi niyet sahibi üçüncü şahıslara
karşı hiçbir hüküm ifade etmez. Temsil yetkisinin sadece esas müessesenin
veya bir şubenin işlerine hasrolunmasına veya kooperatif unvanının
birlikte kullanılmasına dair ticaret siciline tescil edilmiş olan kayıtlar
saklıdır. Yönetim veya temsile yetkili şahısların kooperatife ait
görevlerini yürütmeleri esnasında meydana getirdikleri haksız fiillerden
doğan zararlardan kooperatif sorumludur.
Kooperatiflerce alınması kararlaştırılan gayrimenkullerin alımının, tapu
devri veya tapuya şerh verdirilecek bir satış vaadi sözleşmesi ile
yapılması şarttır. (3476 sayılı kanunun 15 inci maddesi ile ek)* Alınacak
gayrimenkulün kooperatifin amacına uygun olması gerekir. (3476 sayılı
kanunun 15 inci maddesi ile ek) Yönetim kurulu üyeleri ve kooperatif
personeli ortaklık işlemleri dışında kendisi veya başkası namına, bizzat
veya dolaylı olarak kooperatifle kooperatif konusuna giren bir ticari
muamele yapamaz. (3476 sayılı kanunun 15 inci maddesi ile ek)**Kooperatif
ve üst kuruluşlarınca tanıtma ve ortak kaydetmek amacıyla yapılacak ilan,
reklam ve açıklamalar, eksik ve gerçeğe aykırı olamayacağı gibi, yanıltıcı
bilgi ve unsurlar taşıyamaz. (3476 sayılı kanunun 15 inci maddesi ile
ek)***Yönetim kurulu üyeleri ve temsile yetkili şahıslar, genel kurulun
devredemeyeceği yetkilerini kullanamaz.
(3476 sayılı kanunun 15 inci maddesi ile ek)
*
3. İmza
Madde
60 - Kooperatifi temsile
yetkili kılınan kimseler imzalarını ancak kooperatifin unvanı altına
koymak suretiyle kooperatifi bağlarlar.
4. Tescil
Madde 61 -
Kooperatif Yönetim Kurulu, kooperatifi temsile yetkili
kılınan kimselerin isimlerini, imzalarını ve bu yetkiye dayanan kararların
noterlikçe tasdikli örneğini ticaret siciline verir.
5. Üyelerin
titizlik derecesi ve sorumlulukları
Madde 62 -
Yönetim Kurulu, kooperatif işlerinin yönetimi için gereken
titizliği gösterir ve kooperatifin başarısı ve gelişmesi yolunda bütün
gayretini sarfeder.Yönetim
Kurulu, kendi tutanakları ile Genel Kurul tutanaklarının, gerekli
defterlerin ve ortak listelerinin muntazam hazırlanıp, tutulup,
saklanmasından ve işletme hesabiyle, yıllık bilançonun kanuni hükümlere
uygun olarak hazırlanıp tetkik olunmak üzere denetleme kuruluna
verilmesinden sorumludur.
Yönetim Kurulu üyeleri ve kooperatif memurları, kendi kusurlarından ileri
gelen zararlardan sorumludurlar. Bunların suç teşkil eden fiil ve
hareketlerinden ve özellikle kooperatifin para ve malları bilanço,
tutanak, rapor ve başkaca evrak, defter ve belgeleri üzerinde işledikleri
suçlardan dolayı
kamu görevlisi
gibi cezalandırılır.
(5728 s. kanunun 339.
maddesi ile değişik)
V.
Kooperatifin aczi halinde yapılacak işler
Madde
63 - Kooperatifin aciz
halinde bulunduğunu kabul ettirecek ciddi sebepler mevcut ise yönetim
kurulu piyasada cari fiyatlar esas olmak üzere, derhal bir ara bilançosu
tanzim eder. Son yılın bilançosu veya daha sonra yapılan bir tasfiye
bilançosu veyahut daha yukarda sözü geçen ara bilançosu kooperatif
mevcudunun, borçlarını artık karşılayamayacağını belirtiyorsa yönetim
kurulu, Ticaret Bakanlığına ve yapı kooperatiflerinde İmar ve İskan
Bakanlığına da keyfiyeti bildirir ve genel kurulu derhal olağanüstü
toplantıya çağırır. *Pay
senetleri çıkarılmış olan bir kooperatifte son yılın bilançosunda
kooperatif varlığının yarısı karşılıksız kalırsa yönetim kurulu derhal
genel kurulu toplantıya çağırarak durumu ortaklara arz eder. Aynı zamanda
ilgili mahkemeye, Ticaret Bakanlığına ve yapı kooperatiflerinde İmar ve
İskan Bakanlığına da bilgi verir. Ancak, ortakları ek ödemelerle yükümlü
olan kooperatiflerde, bilançoda tespit edilen açık, üç ay içinde
ortakların ek ödemeleriyle kapanmadığı takdirde Ticaret Bakanlığı ve yapı
kooperatiflerinde İmar ve İskan Bakanlığı da haberdar edilir.**
Mali durumun
düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde mahkeme yönetim kurulunun veya
alacaklılardan birinin isteği üzerine iflasın açılmasını erteleyebilir. Bu
takdirde, mevcutlar defterinin tutulması, yönetim memuru atanması gibi
kooperatif varlığının korunmasına ve devamına yarıyan tedbirleri alır.
VI. İşten
çıkarma
Madde 64 -
Yönetim kurulu, işlerin görülmesi ile görevlendirdiği
kimseleri ve atadığı müdürleri ve diğer temsilci ve vekilleri her zaman
azledebilir.
İşten çıkarılan kimselerin tazminat isteme hakları saklıdır.
C.
DENETÇİLER
I. Seçim
Madde 65 -
Denetçiler, genel kurul namına kooperatifin bütün işlem ve
hesaplarını tetkik eder.Genel
kurul, denetleme organı olarak en az bir yıl için bir veya daha çok
denetçi seçer. Genel kurul yedek denetçiler de seçebilir. Denetçilerin ve
yedeklerinin kooperatif ortaklarından olması şart değildir.
56 ncı maddenin birinci fıkrasının birinci ve üçüncü bentlerinde yer alan
hükümler denetçiler hakkında da uygulanır.
(3476 sayılı kanunun 16 ncı
maddesi ile ek)
II.
Çalışma
1. İnceleme yükümlülüğü*
Madde 66 -
Denetçiler, işletme hesabiyle bilançonun defterlerle
uygunluk halinde bulunup bulunmadığını, defterlerin düzenli bir surette
tutulup tutulmadığını ve işletmenin neticeleriyle mameleki hakkında
uyulması gerekli olan hükümlere göre işlem yapılıp yapılmadığını
incelemekle, yükümlüdürler. Ortakları şahsan sorumlu veya ek ödeme ile
yükümlü olan kooperatiflerde denetçiler, ortaklar listesinin usulüne uygun
olarak tutulup tutulmadığını da incelemek zorundadırlar. Yöneticiler, bu
maksatla denetçilere defterleri ve belgeleri verirler. Denetçilerin
istekleri üzerine müfredat defteri ve bu defterin hangi esaslara göre
düzenlendiği ve istenilen her konu hakkında bilgi verilir.**
Ortaklar
gerekli gördükleri hususlarda denetçilerin dikkatini çekmeye ve açıklama
yapılmasını istemeye yetkilidirler.
2. Rapor düzenlenmesi
*
Madde 67 -
Denetçiler her yıl yazılı bir raporla beraber tekliflerini
genel kurula sunmaya mecburdurlar.
Denetçiler, görevleri çerçevesinde işlerin yürütülmesinde gördükleri
noksanlıkları, kanun veya anasözleşmeye aykırı hareketleri bundan sorumlu
olanların bağlı bulundukları organa ve gerekli hallerde aynı zamanda genel
kurula haber vermekle yükümlüdürler. Denetçiler yönetim ve genel kurul
toplantılarına katılırlar. Ancak yönetim kurulunda oy kullanamazlar.
3. Sır
saklama yükümlülüğü
Madde 68 -
Denetçiler, görevleri sırasında öğrendikleri ve
açıklanmasında kooperatifin veya ortakların şahısları için zarar umulan
hususları kooperatif ortaklarına ve üçüncü şahıslara açıklayamazlar.
III. Özel
hükümler
Madde
69 - Anasözleşme ve genel
kurul kararı ile denetleme teşkilatı hakkında daha geniş hükümler koymak,
denetçilerin görev ve yetkilerini artırmak ve özellikle ara denetlemeleri
öngörmek mümkündür.
ALTINCI
BÖLÜM
KOOPERATİF
BİRLİKLERİ,
KOOPERATİFLER MERKEZ BİRLİKLERİ,
TÜRKİYE
MİLLÎ KOOPERATİFLER BİRLİĞİ VE DANIŞMA KURULU
Görev ve
sorumluluk
Madde 70 -
Kooperatiflerin müşterek menfaatlerini korumak, amaçlarını
gerçekleştirmek için iktisadi faaliyette bulunmak, faaliyetlerini koordine
etmek ve denetlemek, dış memleketlerle olan münasebetlerini düzenlemek,
kooperatifçiliği geliştirmek ve eğitim yapmak, kooperatifçilik konularında
tavsiyelerde bulunmak gibi hizmetlerin yerine getirilmesi için, Kooperatif
birlikleri, kooperatif merkez birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler
Birliği kurulur.
Kooperatif birlikleri, kooperatifler merkez birlikleri ve Türkiye Milli
Kooperatifler Birliği Yönetim Kurulu üyeleriyle memurları haklarında 62
nci madde hükmü uygulanır.
Yükümlülük
Madde 71 -
Birliklere katılan kooperatifin ortaklarına, birliğe
girmekle kanun veya kendi kooperatiflerinin anasözleşmesindeki
yükümlülüklerinden fazlası yüklenemez.
A.
KOOPERATİF BİRLİKLERİ
Madde 72 -
Konuları aynı veya birbiriyle ilgili nitelikte olan 7 veya
daha çok kooperatif tarafından birlikler kurulabileceği anasözleşmelerinde
tespit edilebilir.
BBu birlikler kooperatif şeklinde kurulur.
İlgili bakanlık
tarafından bölgeler belirlendiği takdirde, bu bölgelerde aynı çalışma
konularına sahip birden fazla kooperatif birliği kurulamaz.
(3476 sayılı kanunun
17 nci maddesi ile ek)
1. Genel
kurul
Madde 73 -
Kooperatif birliklerinin en yetkili organı anasözleşmede
aksine hüküm bulunmadığı takdirde kooperatif temsilcilerinden teşekkül
eden genel kuruldur.Yönetim
kurulu üyelerinin temsilci seçilmesi mümkündür.
2. Yönetim
kurulu
Madde 74 -
Birlik yönetim kurulu birlik genel kuruluna dahil
temsilciler arasından seçilir.
Yönetim kuruluna seçilecek üyelerin aynı kooperatifin temsilcilerinden
olmaması şarttır.
3. Denetim ve Eğitim (3476 sayılı kanunun 18 inci maddesi
ile değişik)
Madde 75 -
Kooperatif merkez birlikleri kendisine bağlı birlik ve
kooperatifleri denetler ve bunların eğitim ve öğretim ihtiyaçlarını
karşılar. Merkez birliği kuruluşu tamamlanmadığı hallerde, birlikler
kendisine bağlı kooperatifleri denetler. Üst kuruluşlarca yapılan denetim
sonuçları ilgili bakanlığa bildirilir.
Kooperatif ve üst kuruluşları, üst kuruluşunun tespit edeceği esaslara
göre, kendilerine yönelik denetim ve eğitim hizmetlerine ait giderlere
iştirak ederler.
B.
KOOPERATİFLER MERKEZ BİRLİKLERİ
Madde 76 -
Kooperatif birlikleri kendi aralarında kooperatif şeklinde
merkez birlikleri kurabilirler.
Merkez birliklerinin genel kurulları bu birliğe dahil kooperatifler
birliklerinin genel kurulları tarafından seçilecek temsilcilerden kurulur.
Kooperatifler birliklerinin yönetim kurulları üyeleri merkez birlikleri
genel kurullarına üye seçilebilirler.
Aynı çalışma konularına sahip kooperatif birlikleri birden fazla
kooperatif merkez birliği kuramazlar.
(3476 sayılı kanunun
19 uncu maddesi ile ek)
C. TÜRKİYE
MİLLİ KOOPERATİFLER BİRLİĞİ
Madde 77 -
Birlikler veya merkez birlikleri kooperatif şeklinde
Türkiye Milli Kooperatifler Birliğini kurabilirler.
Katılma şartları, Türkiye Milli Kooperatifler Birliği Anasözleşmesinde
belirtilir. Türkiye Milli Kooperatifler Birliği Genel Kurulu bu Birliğe
dahil birlikler ve merkez birlikleri genel kurullarınca seçilecek
temsilcilerden kurulur. Bu Kurulun kooperatif, birlik ve merkez birlikleri
yönetim kurullarından teşkil olunacağı anasözleşme ile hüküm altına
alınabilir.
D.
TEMSİLCİLERİN BELİRTİLMESİ
Madde 78 -
Birlikler, merkez birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler
Birliği Anasözleşmelerinde bunların genel kurullarını teşkil edecek
kooperatifler, birlikler ve merkez birlikleri temsilcilerinin adedi, ortak
sayısına göre 5 kişiyi geçmemek üzere belirtilir.
Madde 79 -
Birlikler Milli Kooperatifler Birlikleri* ve Türkiye Milli
Kooperatifler Birliği Anasözleşmelerini bu kanun hükümlerine göre
hazırlarlar.
E. DANIŞMA
KURULU
Madde 80 -
Türkiye Milli Genel Kooperatifler Birliği Genel Yönetim
Kurulu** ile Devlet Planlama Teşkilatı, Ticaret, Tarım, Maliye, Köyişleri,
İmar ve İskan, Milli Eğitim ve Sanayi Bakanlıkları, kooperatifleri finanse
eden bankalar ve Türk Kooperatifçilik Kurumunun birer mümessilinin
iştirakiyle “Türkiye Kooperatifleri Danışma Kurulu” kurulur.
Bu kurulun görev ve yetkileri çalışma şekil ve şartları Ticaret
Bakanlığınca hazırlanacak bir tüzükle tesbit olunur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
KOOPERATİFLERİN DAĞILMASI
A. DAĞILMA SEBEPLERİ (3476 sayılı kanunun 20’nci maddesi
ile değişik)
Madde 81 -
Kooperatif:
1. Anasözleşme
gereğince,
2. Genel Kurul
kararı ile,
3. İflasın
açılmasıyla,
4. Kanunlarda
öngörülen diğer hallerde, ilgili bakanlığın mahkemeden alacağı karar
üzerine,
5.
Diğer bir kooperatifle birleşmesi veya devralınması suretiyle,
6. Üç yıl
olağan genel kurulunu yapmaması halinde,
7. Amacına
ulaşma imkanının bulunmadığının ilgili Bakanlıkça tespiti halinde
mahkemeden alacağı kararla, Dağılır.
Konut yapı kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması
ve ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil edilmesiyle
amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak tescil tarihinden itibaren 6 ay
içerisinde usulüne uygun şekilde anasözleşme değişikliği yapılarak
kooperatifin amacının değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm
uygulanmaz. Amacına ulaşılarak dağılma sürecine girmiş olan
kooperatiflerden çıkan veya çıkarılan ortağın konutu veya işyeri çıkma
veya çıkarılma sebebiyle geri alınamaz; ancak, bu eski ortaklar daha sonra
oluşabilecek tasfiye masraflarına katılırlar. Konut kooperatiflerinde yapı
kullanma izninin alınmasını müteakip en geç bir yıl içinde ortakların Kat
Mülkiyeti Kanununa göre ferdi münasebet işleri sonuçlandırılır. (5983
sayılı Kanunun 2. maddesi ile değişik)Mahkemece
veya genel kurulca tasfiye memurları seçilmediği takdirde tasfiye işlerini
yönetim kurulu yapar. Tasfiye kurulu üyelerine, atamayı yapan merci
tarafından tespit edilecek miktarda ücret ödenir.Anasözleşme
ile özel bir nisap belirlenmemiş ise, tasfiye halinde kooperatiflerin
genel kurul toplantılarında nisap aranmaz. Kararlar oy çokluğu ile
verilir. Tasfiye kurulunun görevleri anasözleşmede gösterilir. Tasfiye
kurulu üyeleri, tasfiye işlerinin biran önce bitirilmesi için çalışmakla
yükümlüdür. 56 ncı maddenin 1 inci fıkrasının 3 üncü bendi ile 62 nci
madde hükümleri tasfiye kurulu üyeleri hakkında da uygulanır.
B. TİCARET
SİCİLİNE BİLDİRME
Madde 82 -
İflastan gayrı hallerde kooperatifin dağılması, yetkili
organlar tarafından Ticaret Siciline tescil ile ilan ettirilir. Yetkili
organların kimler olacağı Anasözleşmede gösterilir.
C. TASFİYE
MAMELEKİNİN PAYLAŞTIRILMASI
Madde 83 -
Tasfiye haline giren kooperatifin bütün borçları ödendikten
ve ortak pay bedelleri geri verildikten sonra kalan mallar ancak
Anasözleşmede bu husus öngörülmüş olduğu takdirde, ortaklar arasında
paylaştırılır.Anasözleşmede
başka bir hal tarzı kabul edilmiş olmadıkça paylaştırma, dağılma anında
kayıtlı ortaklar veya hukuki halefleri arasında eşit olarak
yapılır.Ortaklara paylaştırma yapılacağına dair Anasözleşmede açıklama
olmadığı takdirde tasfiye neticesinden arta kalan miktar, kooperatifleşme
amacına uygun olarak harcanmak üzere Türkiye Milli Kooperatifler Birliğine
bırakılır.
(Dördüncü
fıkra, 3.3.2001 günlü mükerrer 24335 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
21.2.2001 günlü 4629 sayılı kanun ile
yürürlükten
kaldırılmıştır.)
D. BİRLEŞME
SURETİYLE DAĞILMA
Madde 84 -
Bir kooperatif bütün aktif ve pasifleriyle diğer bir
kooperatif tarafından devralınmak suretiyle dağıldığı takdirde aşağıdaki
hükümler uygulanır:
1. Devralan
kooperatifin yönetim kurulu, dağılan kooperatifin tasfiye hakkındaki
hükümlerine göre alacaklarını bildirmeye çağırır.
2. Dağılan
kooperatifin mameleki, borçları tediye veya teminata bağlanıncaya kadar
ayrı olarak idare edilir. Yönetimi devralan kooperatifin yönetim kurulu
üyeleri üzerine alır.
3. Devralan
kooperatifin yönetim kurulu üyeleri alacaklılara karşı yönetimin ayrı
olarak yürütülmesinden şahsan ve zincirleme sorumludurlar
4. Mameleki
ayrı olarak yönetildiği süre içinde, dağılan kooperatife karşı açılacak
davalara dağılmadan önceki yetkili mahkeme bakar.
5. Dağılan
kooperatif alacaklılarının devralan kooperatif ve onun alacaklıları ile
olan münasebetlerinde, devralınan mallar aynı süre içinde dağılan
kooperatife ait sayılır. Devralan kooperatifin iflası halinde ise bu
mallar ayrı bir masa teşkil eder. Gerekirse yalnız dağılan kooperatifin
borçlarının ödenmesinde kullanılır.
6. Her iki
kooperatifin mameleki, ancak dağılan kooperatifin malları üzerinde
tasarruf etmek caiz olduğu andan itibaren birleştirilebilir.
7.
Kooperatifin dağılmasının tescili Ticaret Sicili memurluğundan istenir.
Borçları ödendikten veya teminata bağlandıktan sonra kooperatifin kaydı
sildirilir.
8.
Kooperatifin dağılmasının tescili ile ortakları da bütün hak ve borçları
ile birlikte devralan kooperatife katılmış olurlar.
9. Mameleki
ayrı idare edildiği sürece dağılan kooperatifin ortakları yalnız onun
borçları için ve o zamana kadar sorumluluklarının bağlı olduğu esaslar
dairesinde takip olunabilirler.
10. Aynı süre
esnasında, dağılan kooperatifin ortaklarının sorumlulukları veya ek ödeme
yükümlülükleri birleşme neticesinde hafiflemeye uğradığı ölçüde, bu
hafifleme dağılan kooperatifin alacaklılarına karşı ileri sürülemez.
11. Birleşme
neticesinde dağılan kooperatifin ortakları için şahsi sorumluluk veya ek
ödeme yükümlülüğü doğduğu veya ağırlaştığı takdirde birleşme kararı, ancak
bütün ortakların 3/4 ünün çoğunluğu ile verilebilir. Sorumluluğa ve ek
ödeme yükümlülüğüne mütedair hükümler birleşme kararına katılmamış olan ve
bundan başka kararın ilanı tarihinden başlamak üzere üç ay içinde
kooperatiften çıkacağını bildiren ortaklara uygulanmaz.
E. BİR KAMU
TÜZEL KİŞİLİĞİ TARAFINDAN DEVRALINMAK
Madde 85 -
Bir kooperatifin varlığı, belediye, ekonomik bir Devlet
kuruluşu, kamu müessesesi veya kamuya yararlı dernek veya cemiyetler
tarafından da devralınabilir. Bu takdirde genel kurulca alınacak kararın
dağılmaya ait hükümlere göre tescil ve ilan ettirilmesi gerekir.Bu
gibi kooperatif varlığının, Devlete ait bir ekonomik kuruluş veya herhangi
bir ekonomik kuruluş veya herhangi bir dernek veya cemiyet tarafından
devralınması hallerinde genel kurul tasfiye yapılmamasına karar verebilir.
Devir kararının ilan edildiği tarihten itibaren kooperatifin aktif ve
pasifi devralana intikal etmiş olur. Dağılan kooperatifin adı ticaret
sicilinden sildirilir. Bu husus ayrıca ilan ettirilir.Birleşen müessese
ile kooperatifin alacaklılarından her biri ilan tarihinden itibaren üç ay
içinde yetkili mahkemeye başvurmak suretiyle birleşmeye itiraz edebilir.
İtiraz hakkından vazgeçilmedikçe yahut bu husustaki itirazın reddine dair
mahkemece verilen karar kesinleşmedikçe veyahut mahkemece takdir edilecek
teminat, müessese veya kooperatif tarafından verilmedikçe birleşme hüküm
ifade etmez.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
TİCARET
BAKANLIĞININ GÖREV VE YETKİLERİ
A. GENEL
OLARAK BAKANLIĞIN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 86 -
Ticaret Bakanlığının kooperatifleri ilgilendiren başlıca
görev ve yetkileri şunlardır:
1.
Kooperatiflere, kooperatif birliklerine, merkez birliklerine, Türkiye
Milli Kooperatifler Birliğine kuruluş ve organizasyonlarında yol
göstermek, öğütleriyle yönetimlerinde ve çalışmalarında yardımcı olmak,
2.
Kooperatifleri, birlikleri, merkez birliklerini ve Türkiye Milli
Kooperatifler Birliğini teftiş etmek, denetlemek veya denetlettirmek,
3.
Kooperatiflerin, birliklerin, merkez birliklerinin ve Türkiye Milli
Kooperatifler Birliğinin dağılmasını gerektiren sebepleri mahkemeye
bildirmek,
4.
Kooperatiflerin, bilhassa istihsale yararlı kooperatiflerin kuruluşu,
öncelikle kredilendirilmesi ve memleket yararına faaliyette bulunmaları
hususunda ilgili bakanlıklar ve kuruluşlar nezdinde gerekli teşebbüsleri
yapmak ve koordinatör olarak vazife görmek.
5.
Kooperatifler mevzuatının uygulanmasında ve kooperatiflerle üst
kuruluşlara yapılacak desteklemelerle ilgili kamu ve sosyal güvenlik
fonları konusunda düzenleyici tasarruflarda bulunmak.
(3476 s. Kanunun 21
nci maddesi ile ek)
B. TİCARET
BAKANLIĞI TEMSİLCİLERİ VE KARARLARIN YÜRÜRLÜK ŞARTI
MADDE 87 -
Ticaret Bakanlığı, kooperatiflerle, kooperatif birlikleri,
merkez birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin, genel kurul
toplantılarında temsilci bulundurur.
Genel kurul toplantıları
Bakanlık temsilcisinin huzuru ile açılır ve devam eder.
İdare, bildirilen günde
temsilci bulunmasını sağlar.Temsilciler, toplantının kanunlara,
anasözleşmeye ve gündeme göre yürütülmesini denetleme ve temin ile
görevlidirler. Temsilcilerden her birine birinci derece kadrolu memur için
tespit edilen en yüksek yurt içi harcırahının bir günlük tutarının iki
katını geçmemek üzere ilgili bakanlıkça tespit edilen tutarda ücret
ödenir. Bu ücret görevli temsilciye ödenmek üzere kooperatif ve üst
kuruluşlarınca genel kurul öncesinde maliye veznesine yatırılır.
(3476 Sayılı Kanunun
22’nci maddesi ile değişik).Genel
kurul kararlarını muhtevi tutanaklar ile toplantıya katılanların listesi
temsilciler tarafından imzalanır. Temsilci, genel kurulda, kanun ve
anasözleşmeye aykırı olarak alınan kararlar hakkındaki görüşünü tutanakla
belirtmeye mecburdur.Temsilcinin niteliği ve görevi tüzükte
belirtilir.Ancak usulüne uygun müracaat yapıldığı halde, temsilci
toplantıya gelmez ise toplantı icrasını temin etmek üzere, mahalli idare
amirine durum bildirilir. Temsilci yine gelmez ise bir saat sonunda
toplantıya başlanır.
C. ÖRNEK
ANASÖZLEŞME HAZIRLANMASI
Madde 88 -
Ticaret Bakanlığı, kooperatifler, kooperatif birlikleri,
kooperatif merkez birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği için
bu teşekküllerin mütalaasının da alınmak kaydiyle örnek anasözleşmeler
hazırlar, yapı kooperatifleri için bu görev Ticaret ve İmar ve İskan
Bakanlığınca müştereken kullanılır.
D. MUHASEBE
USULÜ VE DEFTERLER
Madde 89 -
Kooperatiflerin, kooperatif birliklerinin, kooperatif
merkez birliklerinin ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin muhasebe
usulleri ve mecbur olarak tutacakları defterler Ticaret Bakanlığınca
belirtilebilir. Vergi Usul Kanununun bu hususlarla ilgili hükümleri
saklıdır.
E. TEFTİŞ VE DENETLEME (13.06.2010 günlü 5983 sayılı
Kanunun 3. maddesiyle değişik)
Madde 90 -
İlgili bakanlık; kooperatiflerin, kooperatif birliklerinin,
kooperatif merkez birliklerinin ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin
işlem ve hesaplarını ve varlıklarını müfettişlere, kooperatif
kontrolörlerine veya denetim için görevlendirilecek olan personele
denetlettirebilir.
Kontrolörlerin seçilme ve çalışma usul ve esasları ile görev ve yetkileri
tüzükle tespit olunur.Birinci fıkradaki teşekküller, denetim sonuçlarına
göre ilgili bakanlıkça verilecek talimata uymak zorundadırlar. Yapılan
denetimler sonucunda, kooperatiflerin, kooperatif birliklerinin,
kooperatif merkez birliklerinin, Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin ve
bunların iştiraklerinin yönetim kurulu üyeleri ile üst düzey
yöneticilerinin, hukuka açıkça aykırı eylem ve işlemlerinin tespit
edilmesi durumunda, ilgili Bakanlık, kamu yararı ve hizmet gerekleri
dikkate alınarak gecikmesinde sakınca görülen hallerde ileride telafisi
güç veya imkansız zararlara yol açılmasının engellenmesi amacıyla bu
kişilerin görevlerine tedbiren son verebilir. Bu durumda ilgili Bakanlık,
bir yıl içerisinde olağanüstü genel kurul toplantısının yapılması için
gerekli tedbirleri alır. Kooperatifler ve üst kuruluşlarına kredi veren
kamu kurum ve kuruluşları ile belediyeler ve ilgili bakanlıklar; verilen
kredilerin açılış gayesine uygun olarak kullanılıp kullanılmadığını, plan
ve projesine uygunluğu, teknik özellikleri ve kalite açısından
denetleyebilirler. Kooperatiflerde ve üst kuruluşlarında görevli
bulunanlar bu kuruluşlara ait mal, para ve para hükmündeki kağıtları ve
gizli de olsa bunlarla ilgili defter ve belgeleri istenildiğinde
müfettişlere, kooperatif kontrolörlerine, denetimle görevlendirilen
personele ve kredi kuruluşlarının denetim görevlilerine göstermek,
saymasına ve incelemesine yardımda bulunmak, istenilen bilgileri gerçeğe
uygun ve eksiksiz olarak vermek ve doğru beyanda bulunmakla
yükümlüdürler.Birinci fıkradaki teşekküller, ilgili Bakanlıkça teşekküle
ilişkin olarak istenilen her türlü bilgi, belge ve kayıtları, tanınan süre
içinde tam olarak vermek zorundadır.
F. TEFTİŞ
VE DENETLEME İLE GÖREVLENDİRME
Madde 91 - İlgili bakanlık; kooperatif üst kuruluşlarını; ilgili
müesseseleri ve bağımsız denetim kuruluşlarını denetleme işleri için
görevlendirebilir.
(3476 Sayılı Kanunun 24 üncü maddesi ile
değişik)
Bunlara müteallik esaslar 90 ıncı madde gereğince hazırlanacak tüzükte
belirtilir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
ÇEŞİTLİ
HÜKÜMLER
A. SİYASİ
FAALİYET YASAĞI
Madde 92 - (12.6.1997 günlü, 4274 sayılı kanunla
yürürlükten kaldırılmıştır)
B.
MUAFLIKLAR
Madde 93 -
1. Kooperatifler, kooperatif birlikleri, kooperatif merkez
birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği;
a.
Birbirlerinden ve ortaklarından aldıkları faiz ve komüsyonlar ile
ortaklarına kefalet etmeleri dolayısiyle bunlardan aldıkları paralar,
banka ve Sigorta Muameleleri Vergisinden,
b. Her nevi
defterlerin ve anasözleşmelerin tasdiki ve açılış tasdiklerinde
sayfalarının mühürlenmesi her nevi harçtan ve Damga Vergisinden,
c. Kiraya
verilmediği veya irat getirmiyen bir cihete tahsis edilmediği müddetçe
sahip oldukları gayrimenkul mallar üzerinden alınacak her türlü
vergilerden,
d. Ortakların
temlik edecekleri gayrimenkuller her türlü vergi ve harcından, Muaftır.
e. 13 üncü
madde gereğince verilecek bildiri Damga Vergisine, diğer harç ve resimlere
tabi değildir.
2.
Gayrimenkullerin irtifak haklarının ve gayrimenkul mükellefiyetinin
kooperatiflere, kooperatif birliklerine, kooperatif merkez birliklerine,
Türkiye Milli Kooperatifler Birliğine sermaye konulması halinde bunlar
Emlak Alım Vergisi Kanununun 9 uncu maddesindeki indirimli nispetten,
3. 5422 Sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 199 sayılı Kanunla değişik 7 nci maddesinin 16
ncı bendindeki esaslar dahilinde Kurumlar Vergisi muaflığından,
Faydalanırlar.
4.
Kooperatifler, kooperatif birlikleri ve kooperatifler merkez birlikleri
faaliyete geçen üst kuruluşlara girmedikleri takdirde, bu maddenin 1 nolu
fıkrasının (b) bendi ile 2 nolu fıkrasından gayri fıkralarında yazılı
muaflıklardan istifade edemezler.
C. TANITMA
VE EĞİTİM HİZMETLERİNİ SAĞLIYACAK FON
Madde 94 - (3.3.2001 günlü mükerrer 24335 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan 21.2.2001 günlü 4629 sayılı kanun ile yürürlükten
kaldırılmıştır.)
D.
UYUŞMAZLIKLAR, HAKEM KURULLARI
Madde 95 -
Kooperatif organları ile kooperatifler, kooperatiflerle
bağlı bulundukları kooperatif birlikleri, kooperatif merkez birlikleri ve
Türkiye Milli Kooperatifler Birliği arasında iştigal konularına giren
hususlardan dolayı çıkan anlaşmazlıklar, genel hükümler saklı kalmak
şartiyle anasözleşmelerinde öngörülen hakem kurullarınca da
halledilebilir.
E. SAKLI
HÜKÜMLER
Madde 96 -
2834 sayılı Tarım Satış Kooperatifleri ve Birlikleri Kanunu
ile 2836 sayılı Tarım Kredi Kooperatifleri Kanunu hükümleri ve 7116 sayılı
Kanunun yapı kooperatiflerine ait hükümleri saklıdır. Şu kadar ki,
yukarıda zikredilen kanunlarda açıklık olmıyan hallerde bu kanun hükümleri
uygulanır. *
Madde 97 -
2834 ve 2836 sayılı kanunlarla kurulan kooperatif ve
kooperatif birlikleri, kooperatif merkez birlikleri halinde
teşkilatlanabilecekleri gibi Türkiye Milli Kooperatifler Birliğine de
girebilirler. *
F. ANONİM
ŞİRKET HÜKÜMLERİNE ATIF
Madde 98 -
Bu kanunda aksine açıklama olmıyan hususlarda Türk Ticaret
Kanunundaki Anonim Şirketlere ait hükümler uygulanır.
G.
DAVALARIN NİTELİĞİ VE MUHAKEME USULÜ
Madde
99 - Bu kanunda
düzenlenen hususlardan doğan hukuk davaları, tarafların tacir olup
olmadıklarına bakılmaksızın ticari dava sayılır.
Bu davalarda
basit muhakeme usulü uygulanır.
H.
KALDIRILAN HÜKÜMLER
Madde 100 -
Türk Ticaret Kanununun kooperatiflere ait 6 ncı faslını
teşkil eden 485 - 502 nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
İlgili
Bakanlık
Ek Madde 1 – (3476 Sayılı Kanunun 26’ncı maddesi ile ek)
Bu Kanunda
geçen Bakanlık isimleri “İlgili bakanlık” olarak değiştirilmiştir.
İlgili bakanlık deyiminden, bu Kanun kapsamındaki tarımsal amaçlı
kooperatifler ve üst kuruluşları için Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, yapı
kooperatifleri ve üst kuruluşları için Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ve
diğer kooperatifler ve üst kuruluşlar için ise Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
anlaşılır.(13.06.2010
günlü 5983 sayılı Kanunun 4. maddesiyle değişik)
Cezai
sorumluluk
Ek Madde 2
-
(5728 s.
kanunun 340. maddesi ile değişik)
1. 8
inci maddenin üçüncü fıkrasına, 16 ncı maddenin beşinci fıkrasına, 56 ncı
maddenin altıncı fıkrasına, 59 uncu maddenin dördüncü, altıncı, yedinci ve
sekizinci fıkralarına ve 90 ıncı maddenin beşinci fıkrasına aykırı hareket
eden kooperatif ve üst kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve memurları
üç aydan iki yıla kadar hapis ve elli günden beşyüz güne kadar adlî para
cezası ile cezalandırılırlar.
2.
Genel kurulu olağan toplantıya çağırmayan yönetim kurulu üyeleri ile 2 nci
maddenin dördüncü fıkrasına, 8 inci maddenin ikinci fıkrasına, 16 ncı
maddenin birinci fıkrasına, 66 ncı maddenin ikinci fıkrasına ve 90 ıncı
maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket eden kooperatif ve üst
kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri altı aya kadar hapis ve otuz günden
üçyüz güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılırlar.
3.
56 ncı maddenin ikinci ve dördüncü fıkralarına, 66 ve 67 nci maddeye
aykırı hareket eden kooperatif ve üst kuruluşlarının denetim kurulu
üyeleri bir aydan altı aya kadar hapis ve otuz günden üçyüz güne kadar
adlî para cezası ile cezalandırılırlar.İlgili bakanlık, kooperatifler ve
üst kuruluşlarının yönetim ve denetim kurulu üyeleri ile memurları
hakkında görevlerine ilişkin olarak işledikleri suçlardan dolayı açılan
kamu davalarına katılma talebinde bulunabilir.
Bağdaşmayan Görevler
Ek Madde 3 - (Ek madde: 29/03/2011-6215
S.K./18.md.)
Kooperatifler ve üst kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve
denetçileri; bu kooperatiflerin ve üst kuruluşlarının hissedarı oldukları
şirketlerde, katıldıkları vakıflarda ve diğer teşekküllerde yönetim kurulu
üyesi veya denetçi olamazlar, personel olarak yahut başka bir şekilde
ücretli görev alamazlar.
Birinci fıkrada belirtilen diğer görevleri bulunmasına rağmen kooperatif
ve üst kuruluşlarında yönetim kurulu üyesi veya denetçi olarak seçilenler,
seçildikleri tarih itibariyle diğer görevlerinden ayrılmak zorundadırlar.
Bu görevlerinden ayrılmayanların yönetim kurulu üyeliğine veya denetçiliğe
seçilmelerine ilişkin işlemler hükümsüzdür. Seçildikten sonra birinci
fıkradaki diğer görevleri edinen kooperatif ve üst kuruluşlarının yönetim
kurulu üyeleri ve denetçilerinin sonradan edindikleri görevlere ilişkin
seçilme veya görevlendirme işlemleri ile sözleşmeler de hükümsüzdür.
Yönetim kurulu üyeliğine veya denetçiliğe seçilme işlemleri bu şekilde
hükümsüz olanların yerlerine yedekleri çağrılır. Kooperatifler ve üst
kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve denetçilerinin fiilen bu
görevleri yürüttükleri dönemde; bunların eş ve ikinci derece dâhil kan ve
kayın hısımları, bu kooperatifler ve üst kuruluşları ile % 50'den fazla
hissedarı oldukları şirketlerde, katıldıkları vakıflarda ve diğer
teşekküllerde yönetim kurulu üyesi veya denetçi olamazlar, personel olarak
veya başka bir şekilde ücretli olarak işe alınamazlar. Bu madde
hükümlerine aykırı uygulamalar denetçiler tarafından araştırılır. Birinci
fıkraya aykırı olarak görev yapmakta olanlar, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren üç ay içerisinde bu görevlerinden sadece
birisini tercih ederek diğerlerinden ayrılırlar. Süresi içerisinde
tercihte bulunmayanların seçilmiş oldukları kooperatif veya üst
kuruluşlarındaki yönetim kurulu üyeliği veya denetçilik görevleri
dışındaki diğer görevlerinin tamamı kendiliğinden sona erer.
Geçici
hüküm
Geçici Madde 1 - (16.11.1971 günlü, 1496 sayılı kanunla
değişik geçici madde) *
*
1163 sayılı kanunun kendi numarasız maddesi olup, 10.02.1989 günlü 20076
sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 3520 sayılı kanun ile
numaralandırılmıştır.
Halen kurulmuş ve faaliyette bulunan kooperatifler sözleşmelerini üç sene
içinde bu kanun hükümlerine intibak ettirmek zorundadırlar. Bu hususa
riayet etmi-yen kooperatifler dağılmış sayılırlar. Kanunen tasfiye ile
vazifelendirilmiş kimseler tarafından dağılmadan başlıyarak iki ay içinde
tasfiyeye geçilmediği takdirde Ticaret Bakanlığı veya Hazine tarafından
mahkemeden tasfiye memuru atanması istenebilir. Anasözleşmelerini bu
kanuna intıbak ettirmek için kooperatiflerin yapacakları genel kurullar,
olağan genel kurulların usul ve çoğunluğuna göre toplanır ve karar
verilir.
Geçici Madde 2 - (8.6.1981 günlü 2475 sayılı kanunun 2 inci
maddesi ile ek).**
Bu kanunun
yayımından önce kurulmuş bulunan ve Kamu Kuruluşlarından kredi alan yapı
kooperatiflerinin anasözleşmelerindeki 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun
bu Kanunla değişik 52 nci maddesine aykırı hükümler, herhangi bir işlem
yapılmaksızın anılan maddeye göre düzeltilmiş sayılır.
Geçici Madde 3
– (13.06.2010 günlü 5983 sayılı Kanun 2. maddesi ile ek)
1163 sayılı
Kooperatifler Kanununun ek 1 inci maddesi uyarınca Sanayi ve Ticaret
Bakanlığınca yapı kooperatifleri ve üst kuruluşları ile ilgili başlatılmış
veya planlanmış iş ve işlemler ile bunlara dair her türlü hak, yetki ve
görevler Bayındırlık ve İskan Bakanlığına devredilmiştir. Bayındırlık ve
İskan Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca başlatılmış veya
planlanmış iş ve işlemleri yürütmeye, bunlar hakkında yeni iş ve işlemler
yapmaya, gerekli görülenleri tasfiye etmeye yetkilidir.Bayındırlık ve
İskan Bakanlığı; Kooperatifler Kanununun ek 1 inci maddesi uyarınca
yapılan iş ve işlemlerden dolayı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının taraf
olduğu işlemlerde ve sözleşmelerde taraf olur ve bu Bakanlık leh ve
aleyhine açılmış ve bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce bu Bakanlık
tarafından yapılmış olan iş ve işlemler sebebiyle açılacak olan davalarda
kendiliğinden taraf sıfatını kazanır. Bu madde ile devredilmesi öngörülen
her türlü işleme ilişkin evrak ile dava dosyaları ve sair malzemenin
devri, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca
müştereken belirlenecek usul ve esaslara göre gerçekleştirilir.
Geçici Madde 4 – (13.06.2010
günlü 5983 sayılı Kanun 2. maddesi ile ek)
Bayındırlık ve
İskan Bakanlığının personel ve teşkilat yapısı, yapı kooperatifleri ile
ilgili olarak bu Kanun ile verilen görevleri yürütmeye hazır hâle
getirilinceye kadar, hizmetine ihtiyaç duyulan personel, her türlü özlük
hakları saklı kalmak kaydıyla Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca, Bayındırlık
ve İskan Bakanlığı emrinde bu maddenin yürürlük tarihinden itibaren bir
yıl süre ile geçici olarak görevlendirilir.
İ.
YÜRÜRLÜĞE GİRME
Madde 101 -
Bu kanun yayımlandığı tarihten 3 ay sonra yürürlüğe girer.
I. KANUNU
YÜRÜTECEK MAKAM
Madde 102 -
Bu kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
24.04.1969
TARİHLİ VE 1163 SAYILI KOOPERATİFLER
KANUNUNA
İŞLENMEYEN HÜKÜMLER
1.
6.10.1988 Tarihli Ve 3476 Sayılı Kanunun Geçici Maddeleri
Geçici Madde 1 -
Unvanları 1 inci maddede* belirlenen esasa uymayan
kooperatifler ve üst kuruluşları, anasözleşme değişikliği yapmak suretiyle
unvanlarını altı ay içinde bu Kanuna uygun hale getirerek tescil ettirmek
zorundadırlar. Bu Kanunun 14 üncü maddesiyle değiştirilen 56 ncı maddenin
birinci fıkrasının (2) numaralı bendine göre, aynı türden birden fazla
kooperatifte yönetim kurulu üyesi olanlar, Kanunun yürürlüğe girmesini**
takip eden üç ay içerisinde bu üyeliklerinden yalnız birini tercih ederek
diğerlerinden ayrılırlar.
Geçici Madde 2 -
Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce tüzelkişilik kazanmış
olan kooperatif üst kuruluşları bu Kanun hükümlerine göre kurulmuş
sayılır.
Geçici Madde 3 -
Halen kurulmuş ve faaliyette bulunan kooperatifler ana
sözleşmelerini iki yıl içerisinde bu Kanun hükümlerine intibak ettirmek
zorundadırlar. Bu hususa riayet etmeyen kooperatifler dağılmış sayılır.
Kanunen tasfiye ile görevlendirilmiş kimseler tarafından dağılmadan
başlıyarak iki ay içerisinde tasfiyeye geçilmediği takdirde, ilgili
bakanlık veya Hazine tarafından mahkemeden tasfiye memuru atanması
istenebilir.
Anasözleşmelerini bu Kanuna intibak ettirmek için kooperatiflerin
yapacakları genel kurullar, olağan genel kurulların usül ve çoğunluğuna
göre toplanır ve karar verirler.
1.
6.10.1988 Tarihli Ve 3476 Sayılı Kanunun Yürürlük ve Yürütme Maddeleri
Madde
27 - Bu kanunun 26 ncı
maddesiyle eklenen Ek İkinci maddenin dört numaralı bendinin ikinci
fıkrası hükmü Kanunun yayımı tarihini takip eden altı ay sonra, diğer
hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde
28 - Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür. |